onsdag 30 maj 2012

The time of my life

The time of my life, skriven av Patrick Swayze (som tyvärr avled i cancer 2009) och hans fru Lisa Niemi.


"A timely and heartfelt memoir from movie legend Patrick Swayze and wife Lisa Niemi, about his remarkable career and battle against pancreatic cancer."
- Adlibris.se




 







Anledningen till att jag ville läsa Patrick Swayzes memoarer/självbiografi var för att Dirty Dancing är en av mina absoluta favoritfilmer. Därav var jag intresserad av Patrick Swayzes liv och framförallt tiden under Dirty Dancing och hans kamp mot cancern. Titeln på boken är tydligt kopplad till Dirty Dancings soundtrack, men filmen upptar bara en liten del av boken då Swayze beskriver hela sitt liv från födsel och uppväxt och kändisskapet. Han berättar öppet om sina drömmar, vad han klarat av och när han känt att han inte klarat av det, kärleken till sin fru som han träffade under ungdomen och var tillsammans med ända tills han avled, känslor, karriär och allt som hör livet till. Det är intressant att läsa om de olika filmerna han gjorde och hur han känt inför dem. Men mest är det sorgligt att en sådan livskraftig och levnadsglad människa ska drabbas av cancer och efterlämna sig en älskad fru, vänner och familj.


Stundvis tycker jag att boken kan kännas lite "amerikansk" men samtidigt är det ju Patrick Swayzes egna ord så det är verkligen äkta. Jag tyckte helt klart att boken var läsvärd även om biografier inte är min favoritgenre. Och det känns oerhört ledsamt att Patrick Swayze inte finns längre. 

Rest in peace.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar