fredag 25 maj 2012

Hellfire: Berättelsen om Jerry Lee Lewis

Hellfire är skriven av Nick Tosches, alltså är det inte Jerry Lee Lewis självbiografi utan endast en biografi. Oavsett så handlar den om Jerry Lee Lewis. Och hans släkt som jag inte är särskilt intresserad av om jag ska vara ärlig. För att vara ännu mer ärlig så minns jag inte ens varför jag köpte boken, men jag tror att det jag fastnade för var att Jerry Lee Lewis gifte sig med sin 13 åriga kusin när han själv var över 20.

Såhär beskrivs boken på adlibris.se:

"Jerry Lee Lewis dramatiska och förtärande liv är det mest sägenomspunna i rockhistorien. Han föddes i Louisiana, in i en släkt märkt av stort mod och ännu större galenskap. Under hela sitt liv har han slitits mellan pingströrelsens stränge gud och alkoholens, drogernas och rock´n´rollens djävul. Hans musikaliska bana började redan som fjortonåring då han framträdde nätterna igenom på sjaskiga klubbar. Vid tjugoett års ålder blev han en av rock´n´rollens största stjärnor med låtar som "Whole Lotta Shakin' Goin' On" och "Great Balls of Fire". Men karriären lades snabbt i ruiner, när det blev känt att Jerry Lee gift sig med sin trettonåriga syssling. En skandal som har förföljt honom mer eller mindre hela livet. Under de kommande tjugo åren skulle Jerry Lee - som vanligt okuvlig och vild - resa sig ur askan, den här gången som countrystjärna, för att sedan återigen förlora allt till sina egna, inre demoner.

Hellfire - berättelsen om Jerry Lee Lewis är en djärv resa in i en rocklegends innersta, in i själva rockmusikens själ. Det är en stormande och fängslande biografi som hyllades världen över när den gavs ut första gången och idag betraktas den som en amerikansk klassiker."


Jag gillar att läsa om riktiga människor, deras livsöden och liknande så visst, på sätt var boken intressant. Däremot tycker jag att den var ganska märkligt skriven på något sätt. Så dramatiskt att jag undrade om vissa konversationer och händelser verkligen hade ägt rum på riktigt. 

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska säga. Den här boken kommer att hamna i bokhyllan och troligtvis inte plockas fram mer. Jag kan rekommendera den till någon som är oerhört intresserad av just Jerry Lee Lewis eller någon med en förkärlek till biografier men annars tycker jag att man klarar sig bra utan att ha läst den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar